Authenticatie met Entrupy

Authenticatie met Entrupy

In de wereld van luxe tassen en kleding wordt op allerlei manieren gefraudeerd. Producten namaken is daarbij een veelgebruikte werkwijze. Om zekerheid te krijgen over de authenticiteit van een product wordt vaak de hulp van experts ingeschakeld, die door hun kennis en jarenlange ervaring echt en nep van elkaar kunnen onderscheiden. Daar is nu een mogelijkheid bij gekomen die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. In dit blog vertel ik je alles over deze nieuwe manier van authenticeren met Entrupy.

Wat is Entrupy?

Entrupy is een Amerikaans bedrijf – opgericht in 2012 en gevestigd in New York – dat authenticatie van luxe producten aanbiedt door middel van een app op je smartphone. Het bedrijf heeft, als veelbelovende start-up, de afgelopen jaren meerdere prijzen in de wacht gesleept. Het luxeconcern LVMH – Louis Vuitton Moët Hennessy – zag zoveel potentie in dit bedrijf dat het Entrupy in 2019 heeft opgenomen in het ‘La Maison des Startups LVMH’ programma. Hierdoor kan Entrupy gebruik maken van de kennis en het netwerk van LVMH en krijgt de ontwikkeling van het bedrijf een enorme boost.
Entrupy heeft door de jaren heen steeds betere, gebruiksvriendelijker versies ontwikkeld van hun product. Eerst was het nog nodig om een item voor authenticatie in een box te plaatsen maar inmiddels kan dit proces worden uitgevoerd met je smartphone in combinatie met een apparaatje met ingebouwde microscoop.

De ontwikkeling van authenticatie met Entrupy.
De ontwikkeling van Entrupy.

Voor welke merken en producten werkt het?

Momenteel ondersteund Entrupy de authenticatie van de volgende luxe merken: Chanel, Hermès, Louis Vuitton, Gucci, Prada, Saint Laurent, Dior, Fendi, Celine, Balenciaga, Burberry, Bottega Veneta, Chloe, Coach, Givenchy, Valentino, Salvatore Ferragamo, Loewe en Goyard.

Het gaat dan meestal om tassen en accessoires, zoals lederwaren en sieraden. Ook is de techniek beschikbaar voor het authenticeren van sneakers. De markt voor kostbare designer sneakers – en de vintage re-sale markt hiervan – is inmiddels enorm, waardoor ook op dit gebied veel namaak producten worden aangetroffen.

Coco Chanel

Chanel authenticatie met Entrupy

Chanel is een van de meest gekopieerde luxe merken ter wereld. Helaas worden de replica’s steeds beter en bestaan er inmiddels ‘superfakes’ (tot in detail nagemaakte designer tassen) die zelfs voor een expert bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Entrupy werkt ook voor Chanel tassen en is naar eigen zeggen in staat om deze superfake tassen van authentieke tassen te onderscheiden. Dat is geen geringe prestatie, dus laten we kijken naar hoe dat in zijn werk gaat.

Hoe werkt Entrupy?

Entrupy maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) en ‘machine learning’ algoritmen om tassen en accessoires van high-end designer merken te authenticeren. Het Entrupy apparaatje heeft een ingebouwde microscopische lens waarmee je – in combinatie de camera van je telefoon – close-up foto’s maakt van het merklogo, het leer, de hardware en andere details. Deze beelden worden vervolgens via de app naar Entrupy verzonden waar ze door het algoritme vergeleken worden met een enorme database van afbeeldingen, om zo te bepalen of het item authentiek is.

De machine learning-algoritmen van Entrupy zijn getraind op miljoenen diverse microscopische afbeeldingen. De enorme hoeveelheid data blijft groeien met elke uitgevoerde verificatie. Deze authenticatiemethode is niet alleen ongelooflijk nauwkeurig maar ook volledig objectief omdat menselijke verwachtingen of vooroordelen geen rol spelen. Een authenticatie uitvoeren met Entrupy is eenvoudig en snel; de app geeft stap voor stap aan welke foto’s er genomen moeten worden en je ontvangt daarna binnen enkele minuten de uitslag.

Het Entrupy certificaat

Wanneer het item wordt beoordeeld als authentiek ontvangt de eigenaar van Entrupy een link naar een digitaal certificaat. Zie hieronder een voorbeeld daarvan. Je kan het certificaat vervolgens downloaden en afdrukken. Een papieren certificaat kan eenvoudig vervalst worden. Entrupy lost dit probleem op door een link op het certificaat te plaatsen waarmee het certificaat permanent online te bekijken is. Als deze link niet werkt is het certificaat niet geldig.
Een voordeel van Entrupy is dat de authenticiteitsgarantie aan de tas gelinkt is en dus aanwezig blijft, ook bij het doorverkopen van de tas. Dit is dus anders dan wanneer een webshop zelf authenticiteit garandeert; in dat geval heb je geen fysiek bewijs van echtheid dat je kan gebruiken bij doorverkoop.

Toepassingen van Entrupy

Luxery authenticatie door Entrupy wordt vooral gebruikt door professionele verkopers van vintage designer tassen. Op deze manier kan de authenticiteit gecheckt worden bij inkoop en kunnen de tassen van een certificaat worden voorzien. Een tas met een certificaat – en daarmee de garantie van authenticiteit – zal aantrekkelijker zijn voor kopers en wellicht ook meer geld opbrengen.

Een aanverwante dienst die Entrupy aanbiedt is ‘fingerprinting technologie’. Hiermee kunnen winkeliers zich beschermen tegen frauduleuze (online) retouren. Dit is iets wat steeds vaker voorkomt: een consument koopt een designer product online en retourneert vervolgens een replica van hetzelfde artikel, om zo een volledige restitutie van het aankoopbedrag te ontvangen. Vaak wordt dit over het hoofd gezien omdat op de retour afdeling geen merk-expert werkt en er alleen vluchtig gecontroleerd wordt. De fingerprinting technologie biedt hiervoor een oplossing, door – voor verzending – een microscopische afbeelding te maken van het product. Op deze manier kan bij een retour eenvoudig gecheckt worden of het om exact hetzelfde artikel gaat. Meer hierover lees je hier.

Wat gebeurt er wanneer Entrupy een fake item detecteert?

Als de software van Entrupy niet kan vaststellen of een product authentiek is zal het geclassificeerd worden als ‘unidentified’, ongeïdentificeerd. In verreweg de meeste gevallen betekent dit dat het product een replica is. Er is echter een kleine kans dat het toch om een authentiek product gaat maar dat dit niet vastgesteld kon worden door Entrupy.

Wat zijn de kosten van authenticatie met Entrupy?

Entrupy biedt verschillende abonnementen aan, gebaseerd op het verwachte aantal authenticaties:

  • Klein abonnement – 119 dollar per maand, inclusief 5 authenticaties.
  • Middel abonnement – 419 dollar per maand, inclusief 20 authenticaties.
  • Groot abonnement – 719 dollar per maand, inclusief 40 authenticaties.

Naast het abonnement betaal je eenmalig 499 dollar opstartkosten. Gedurende de duur van je abonnement krijg je het apparaat met ingebouwde microscoop te leen, voor het maken van de foto’s. Voor iedere authenticatie buiten je abonnement betaal je een extra vast bedrag. Bij het afsluiten van een jaarabonnement krijg je 10% korting op de abonnementsprijs. Hier vind je meer informatie over de verschillende abonnementen van Entrupy.

Deze abonnementen zijn bedoeld voor bedrijven/professionals die op regelmatige basis producten willen authenticeren. Ben je een particulier die eenmalig een tas wil laten checken op authenticiteit dan raad ik je aan om dit te laten doen bij een bedrijf dat authenticatie per stuk aanbiedt.

Zijn er aanbieders van Entrupy in Nederland en België?

Alleen gevestigde bedrijven kunnen aanbieder worden van Entrupy. In Nederland zijn er op dit moment twee bedrijven die Entrupy gebruiken, dit zijn Vintage-United en RYluxurybags. In België zijn er ook twee bedrijven die met deze technologie werken: Bete Sauvage en Designer Wish Bags. Deze vier sites leveren een Entrupy certificaat bij de designer tassen die ze zelf verkopen.

Het laten authenticeren van je eigen tas met Entrupy is in Nederland mogelijk bij RYluxurybags. De kosten hangen af van de retailprijs van de tas en liggen tussen de 30 en 70 euro voor de meeste designer merken (waaronder Chanel), met een toeslag van 150 euro voor een tas van Hermès. In België kan je bij Bete Sauvage je designertas laten controleren met Entrupy, dit kost 99 euro voor de meeste designer merken en 189 euro voor een tas van het merk Hermès.

De nadelen van Entrupy

Naast de voordelen, die hierboven al aan bod zijn gekomen, kent Entrupy ook nadelen. Hieronder noem ik de voornaamste.

Het eerste nadeel is dat een authenticatie op afstand niet mogelijk is met Entrupy. Omdat de foto’s gemaakt moeten worden met het Entrupy device, is het nodig om de tas fysiek in handen te hebben. Dit is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als je online een tas wil kopen en wil weten of het een authentieke tas is. De beoordeling zal dan moeten plaatsvinden op basis van de foto’s bij de advertentie. Dit behoort helaas niet tot de mogelijkheden van Entrupy.

Een tweede nadeel is dat er nog steeds fraude mogelijk is. Zoals ik al aangaf is een papieren certificaat eenvoudig na te maken; check daarom altijd het certificaat online via de link op het certificaat! Daarnaast is het mogelijk om te frauderen met tassen zonder serienummer. Het enige wat dan de tas linkt aan het certificaat is één foto van de tas: op het certificaat staan namelijk geen detailfoto’s. Een replica zou dus verkocht kunnen worden met een certificaat dat verkregen is met het scannen van details van een authentiek exemplaar.

Ten derde is Entrupy niet 100% correct, er kunnen zowel fout-positieve als fout-negatieve uitslagen zijn. Ze zeggen zelf dat de uitkomst in 99,1% van de gevallen correct is. Het kan voorkomen dat een authentieke tas niet wordt herkent door de software. Ook lees ik op fora meldingen van namaak tassen met een Entrupy certificaat, voornamelijk van het merk Coach. Ik ben zelf inmiddels twee keer een namaak Chanel tas tegengekomen met een Entrupy certificaat. Dit zou kunnen duiden op een fout van Entrupy, maar het is ook mogelijk dat er fraude is gepleegd om het certificaat te verkrijgen.

Het vierde nadeel zijn de kosten; het gebruik van Entrupy is vrij kostbaar. Vooral vanwege de hoge opstartkosten is het alleen interessant voor bedrijven die langdurig meerdere authenticaties per maand uitvoeren.

Zijn er alternatieven voor Entrupy?

Bij ons zijn nog geen andere apps of bedrijven bekend die electronische authenticatie aanbieden. Wel is het zo dat machine learning – de specifieke vorm van kunstmatige intelligentie die Entrupy gebruikt – steeds toegankelijker wordt. Kijk bijvoorbeeld eens naar Lobe. Hiermee leer je software in een handomdraai om voorwerpen te herkennen.

Daarnaast wordt er in de wereld van cryptocurrency nagedacht over authenticatie met behulp van blockchain technologie. Het al eerder genoemde luxeconcern LVMH kondigde in mei 2019, in samenwerking met Microsoft en software bedrijf ConsenSys, de lancering aan van AURA. Dit is een applicatie voor het authenticeren van luxery artikelenen die draait op de Ethereum blockchain. Met deze technologie wordt elke stap van het productieproces in de blockchain vastgelegd. Via een chip in het artikel is uiteindelijk de gehele geschiedenis, van grondstof tot verkoop, uit te lezen.
Een andere partij die hiermee bezig is, is Cardano. Hun project ‘Atala Scan’ staat nog in de kinderschoenen, maar heeft al wel een toepassing voor de authenticatie van een premium merk van sterke drank.

Ook Chanel is in 2021 overgestapt op authenticatie door middel van soortgelijke technologie. Via een microchip in elke tas is de gehele geschiedenis uit te lezen, inclusief eventuele reparaties/onderhoud uitgevoerd door Chanel. Tot dusver is de chip alleen uit te lezen door personeel van Chanel. Een alternatief voor Entrupy is het daardoor niet, aangezien je als consument niet de mogelijkheid hebt om de authenticiteit van de tas onomstotelijk vast te stellen door middel van het uitlezen van de chip.
De chip zit in een metalen plaatje dat bevestigd is in de tas, met daarop het Chanel logo en daaronder een unieke code. De chip, met bijbehorende technologie, is zo goed als niet na te maken. Maar zoals nep Chanel tassen voorheen met nep serienummers en authenticiteitspasjes kwamen, komen nep Chanel tassen tegenwoordig inclusief nep ‘chip’.

Tot slot: Wat vindt ChanelExpert van authenticatie met Entrupy?

Wij vinden dit een zeer interessante ontwikkeling en hebben vertrouwen in de technologie waarmee deze vorm van authenticatie werkt. Als het goed is wordt – vanwege het zelflerend vermogen – de techniek steeds beter en betrouwbaarder en zullen er steeds minder fouten voorkomen. Op dit moment is het een zeer welkome aanvulling op authenticatie door experts, voor wie het met de opkomst van superfakes steeds lastiger wordt om authenticiteit te kunnen garanderen. Een ander nadeel bij authenticatie door een expert is dat je er als niet-expert maar op moet vertrouwen dat de expert genoeg verstand van zaken heeft. Mogelijk gaat ChanelExpert in de toekomst ook authenticatie met Entrupy aanbieden. Hou daarvoor de pagina met onze diensten in de gaten.


Veelgestelde vragen

Werkt Entrupy ook voor authenticatie van Chanel sieraden?

Op het moment is het helaas nog niet mogelijk om Chanel sieraden te authenticeren met Entrupy. Aangezien er enorm veel namaak Chanel sieraden worden aangeboden – die soms bijna niet van echt te onderscheiden zijn – hopen wij dat Entrupy deze mogelijkheid in de toekomst wel gaat aanbieden.

Worden er kosten in rekening gebracht voor een authenticatie met als uitkomst ‘unidentified’?

Ja, voor iedere authenticatie brengt Entrupy kosten in rekening, ook als de uitkomst nep/ongeïdentificeerd is.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij ChanelExpert? Meld je dan aan en ontvang (max. 4 keer per jaar) onze nieuwsbrief!